
Best på bio i Norge
En felles mulighetsstudie viser nemlig at de tre regionene er nesten tre ganger så gode på bioenergi og fjernvarme som resten av Norge. I disse regionene utgjør bruken av bioenergi hele 19,6% av det totale energiforbruket. For Norge ligger andelen på 7%. Årlig bruker vi ca 135 TWh energi i Norge.
- Takket være ildsjeler i skognæringen på 1990-tallet og tidlig 2000-tallet og risikovillige innkjøpere i kommuner og fylker, har vi bygd opp kompetanse, fått bygd små og store anlegg og fått opp entreprenører som kan levere biomasse til fjernvarme og drifte slike anlegg. I dag er dette blitt en stor økonomi og industri på om lag 800 mill kr i de tre regionene. Det sier prosjektleder Ketil Kjenseth i Gjøvikregionen Utvikling.
– Dette er kortreiste råvarer og lokal industri som ikke er flyttbar, fortsetter Kjenseth og legger til at fjernvarme har vært og er viktig for særlig bedrifter, næringsparker og offentlige bygg som skoler og omsorgsinstitusjoner.
Viktig for grønn konkurransekraft
- Med de siste årenes økte strømpriser og tregheten i å fornye og bygge ut strømnettet, ser vi også at fjernvarme er et viktig supplement og viktig for konkurransekraften i våre tre regioner, sier Kjenseth og viser til at vi har usedvanlig mange næringsparker i våre regioner med fjernvarme. I tillegg er alternativer til strøm også viktig i beredskap og kriser. Ny teknologi gjør det mulig å bygge stadig mindre anlegg med stadig større effekt, samt at det også er blitt mulig å kombinere produksjon av både varme, kjøling og strøm.
Grønne vekstmuligheter
Den felles studien viser at det er flere gode muligheter innen bio-industri og sirkulær økonomi for de tre regionene.
- Vi har allerede en kunnskapsindustri knyttet til dette, på universitetscampusene til NTNU på Gjøvik USN på Hønefoss samt Fagskolen Innlandet. Eidsiva Bioenergi og Solør Bioenergi er store industrielle aktører, samt at Hunton går stadig nye veier for å utnytte biomasse, sier Kjenseth.
– Nye satsinger vil komme innen biogass, biokull og biogjødsel. Vi har store ressurser å ta av lokalt, så nå gjelder det å få aktører med på laget for å utvikle disse produktene, avslutter Kjenseth.